Lagenda Budak Setan The Series Slideshow

Tuesday, December 30, 2008

Sekadar renungan

Hari nie aku kena gi court pasal ada hal yg berkait dgn keje. Kebetulan plak hari nie byk plak kes yg berprofil tinggi kat court. Menarik jugak kalo x de keje.... gi dgr kes2 mcm tu. Cuma ada sesuatu yg menimbulkan keinsafan utk aku masa tu & tak sangka plak kawan aku yg turut temankan aku pegi ke court tadi pun punya perasaan yg sama masa kami berada di luar court sementara tunggu tuan majistret menyerahkan reman kpd beberapa org kena tuduh (OKT) dan saksi kes rasanyer. Nak tahu kenapa perasaan tu timbul di hati kami..... hmm....mungkin lebih tepatnya pd aku sendiri???

Hmm......Mmg terasa sayu sgt hati aku masa kat luar court pg tadi tapi....... rasa sayu tu bukanlah pasal aku bersimpati dgn OKT. Terus terang aku langsung tak bersimpati dgn mereka tapi bila tgk muka-muka ahli keluarga OKT tu....... entah kenapa tiba2 aku plak yg sebak. Mungkin faktor utama pasal aku tgk muka dua org budak kecik bersama emak dia yg ada sama berdekatan dgn saya di luar mahkamah tu. Si kecik tu siap korek2 hidung pastu berebut nak makan roti yg dibawakan oleh sedara mereka rasanya. Terdgr kata si emak yg mereka x sempat nak brekfes. Entah kenapa apa yg ada kat kepala otak aku masa tu rupanye sama dgn kawan aku. Tiba-tiba kawan aku cakap....... alhamdulillah kita tak diduga Tuhan dgn dugaan macam tu........ ahli keluarga atau org2 yg kita sayang dituduh melakukan kesalahan jenayah yg berat. Kalo tak....... bagaimana ler nak berdepan dgn kenyataan terpaksa berulang alik ke mahkamah utk perkara2 macam tu. Pastinya rasa malu tu ada....... tapi itulah...... walo seberat manapun kesalahan yg mereka lakukan...... ikatan persaudaraan dan rasa sayang itu bukan boleh dicampakkan sebegitu mudah. Rasa sayang pastinya membuatkan mereka membuang rasa malu....... rasa sayang itu jugak pastinya membuatkan mereka sanggup berdepan dgn masyarakat. Sesungguhnya hanya mereka yg hatinya penuh dgn rasa sayang sahaja yg mampu menghadapinya........

No comments: