Lagenda Budak Setan The Series Slideshow

Friday, May 8, 2009

Tanggungjawab sosial

Alhamdulillah....... aku telah selesai menjalani kursus berkaitan gan kerja aku kat Bangi. Dan aku jugak selamat menghabiskan duit aku kat Sogo gan Jln TAR. Aku nie tau2 jer ada sale kat sogo tu kan.....hehehe.....Sebenonyer lately nie aku lebih byk ke penang dr kl....... selamber jer aku drive ke penang tu balik hari walhal dari tempat aku nie..... kl lebih dekat dr penang. Tapi aku gi penang pun bukannyer utk suke2 cume kalo alang2 dah ke sana...... suke la gi cuci mata kat Queensbay Mall.... lagi pun aku dah pandai drive sendiri ke situ. Tadi disebabkan dah lama tak gi Jln TAR tu...... sampai aku tak prasan yg aku dah terbeli kain sampai 7 helai. Adeh......... habih segala keazaman aku yg konon2nya dah insaf minggu lepas selepas attend Medical Board(MD) bagi menggantikan Senior Exe aku. Bukan apa..... aku sedih betul bile aku tgk ada salah seorg perempuan yg attend MD tu mengalami kelecuran anggota badan yg teruk disebabkan kebocoran gas sampai aku tgk isi daging kedua-dua tgn die bercantum di bahagian siku serta jari tangan telah berubah kedudukan begitu jugak dgn mulut die. Bergenang gak la air mata aku masa tu. Lagi sedih disebabkan dia tidak mempunyai sanak saudara yang membantu, maka die terpaksa jugak bekerja dgn mengambil upah mengutip biji buah kelapa sawit. Nasib baik la ada jiran2 yg tolong dia. Tu la kan..... sebagai ahli masyarakat, kita tidak harus mengamalkan sikap kau.... kau.... aku...... aku. Setiap ahli masyarakat haruslah menunaikan tanggungjawab sosial mengikut kemampuan masing2. Jika tidak melalui wang ringgit, sekurang-kurang kita hendaklah membantu dari segi kudrat ataupun pengetahuan.

Bercakap pasal tanggungjawab sosial nie...... kebetulan aku baru balik dari attend kursus berkaitan tentang Occupational Disease, jadinya aku pun nak menunaikan tanggungjawab sosial aku. Ye la memandangkan kita nie selalu sangat guna komputer samada buat keje ke atau pun dok berintenet...... salah satu penyakit yg byk menyerang org yg banyak guna komputer atau mereka yg buat keje gan menggunakan tangan secara berulang dlm keadaan yg tak ergonomik ialah Carpel tunnel syndrome. Penyakit nie boleh menyebabkan tangan kita tak mampu untuk melakukan sebarang pekerjaan ataupun mengangkat barang yang paling ringan sekalipun. Setahu aku...... ramai org keje sebagai teller bank, data entry clerk kena penyakit cam nie tapi tak mustahil ler org cam kita yg dok bertenet nie pun leh dpt penyakit camtu. Jadi kena hati2 la yer. Kalo nak tau salah satu tanda penyakit nie....... cuba uols temukan belakang kedua-dua tangan uols secara rapat & kalo ada rasa sakit, itu mungkin tanda awal Carpal tunnel syndrome, jadi ambik la langkah berjaga-jaga gan berjumpa doktor. K..... setakat nie aje.....Take care.

No comments: