Lagenda Budak Setan The Series Slideshow

Sunday, January 31, 2010

Bermula Semula Riz santai & mendamaikan


Hampir sebulan aku menerima album Riz ~ Bermula Semula tapi x de mood nak komen ttg album nie...... masih di peringkat mendengar & menghayati katanye walopun...... hehe.... sebenornyer malas bebenar. Tapi malam minggub lepas....... masa dlm perjalanan balik dr Taiping lepas main futsal & memandu dlm keadaan cuaca kejab hujan kejab ok.......... aku betul2 rasa bagai menghayati album ini sepenuhnyer. Dan terasa damai apabila mendengarnya bila malam2.

Secara peribadi......... aku mmg tidak ada masalah dgn lagu-lagu dlm album riz. Keseluruhan melodi lagu yg agak mudah utk diterima....... agak mesra pendengar. Cuma mungkin kekurangannye dr segi kurang menguji kemampuan vokal Riz..... dan melodi lagu yang hampir sama. Nak buat macam mane kan. Kebanyakan lagu mmg ciptaan Ajai. Lagipun album nie terbit dr duit poket Riz sendiri. Mesti la Riz terpaksa menghasilkannyer mengikut kemampuan. Apa2pun bagi aku..... album nie bukanlah satu produk yg mengecewakan melainkan mungkin sebab kiter dah terbiasa masa Riz di AF dulu diuji dgn pelbagai jenis lagu yg menguji tahap vokal die jd...... utk album die nie pun kiter masih berharap begitu. Apa2pun ini komen aku...... layannnnnn.


1.Hanya sandiwara
Lagu riz yg pertama......... kenangan masa final AF mmg dtg balik biler dgr lagu nie. Aku ingat lagi Riz x berapa sihat masa final AF tu. Walaupun pd mulanyer aku mmg x berapa suke lagu nie tp biler lama2 suke la plak. Apatah lagi versi live nie..... mmg best.


2.Harusku yang pergi
Lagu nie antara lagu yg menguji vokal Riz...... teramat mendayu sebenarnya dan Riz menyampaikannya dgn baik. Dari dulu sampai skrg..... bile dgr lagu nie...... aku harap sgt dpt dgr Riz nyanyi lagu nie menggunakan muzik orkestra coz bagi aku kekuatan lagu nie hampir menyerupai kekuatan lagu Lelaki ini ~ Anuar Zain. Dan aku bayangkan dgn vokal Riz yg mantap mmg gempak kan macam masa die nyanyi kat IB masa AF dulu.


3. Bermula semula
Kawan aku komen yg sore Riz macam Dr Fazley biler dgr lagu nie..... hehe..... ye la kot. Mungkin ada persamaan sedikit. Mungkin jugak sebab Dr Fazley penah nyanyi lagu Ajai sebelum nie dan lagi pun kebiasaannya melodi lagu Ajai mudah utk kiter cam...... jd semua mungkin mempengaruhi. Apapun aku suke lagu nie coz aku rasa paduan sore Riz gan alyah sekurang-kurang mencipta satu kelainan dr kebiasaan muzik ciptaan Ajai.


4.Ku pinjam satu bintang
Haha..... lagu kontroversi nie. Rancak lagu nie kan. Tapi entah mengapa aku lebih suke versi asal kot. Rasa cam dgr lagu remix pulak biler dgr lagu KPSB versi solo Riz nie. huhu.


5.Kau wanita
Aku suke lagu nie...... liriknya best..... coz lagu nie utk sekurang-kurangnye kiter leh prasan menjadi wanita yg dipuja..... haha....walopun muziknya agak simple & x menguji vokal Riz..... aku tetap suke.... & selalu tanpa sedar..... aku pun dok nyanyi sama lagu nie.

6.Kehilangan kamu
Mula2 dgr album nie....... lagu nie paling susah nak masuk dlm kepala aku...... mungkin aku rasa tah apa2 dok kehi...... kehi..... hehe..... ampun Riz. Tapi biler dah dgr byk kali....... aku akui lagu nie sekurang-kurang mencipta kelainan dr lagu-lagu yg lain. Entah kenapa...... biler dgr lagu nie..... aku selalu dok bayang riz nyanyi lagu nie sambil petik gitar & aku juga suke riz dok ber lalalala dalam lagu nie.

7.Cinta ini
Hmmm....... rasanyer lagu nie yg paling aku layan kot. Muziknyer tu buat aku bersemangat. Entahlah..... mmg ada energy la lagu nie. Aku rasa hepi biler dgr lagu nie.



8.Khilaf
Mula2 masa belum dgr keseluruhan album nie...... lagu nie antara yg menjadi kesukaan aku. Aku beli lagu nie kat Maxis. Tapi lepas dgr Cinta ini..... aku lebih suka Cinta ini dr lagu nie. Apapun penghayatan Riz utk lagu nie tak mengecewakan coz terasa kepiluan dlm lagu nie. Lagu2 camtu mmg menjadi kekuatan kpd sore Riz kan.

Tapi keseluruhan lagu dlm album nie mcm yg aku tulih kat tajuk kali nie...... mmg agak santai & muzik yg keseluruhannya mendamaikan..... sesuai gan ayat yg terkandung kat cover belakang album nie 'Listen to the music, Enjoy the melody, feel the story'. Aku menerima segala kekurangan yg ada dlm album nie seadanya memandangkan ini percubaan pertama Riz menghasilkan album lagi2 dgn titik peluh sendiri. Sebenarnya bukan kekurangan tapi lebih kepada ruang & peluang yg agak terhad. Moga satu hari nanti......... Riz berpeluang menyanyikan lagu2 dr komposer lain mungkin dr negara seberang...... cam Anang .... Imran Ajmain... & juga pastinyer komposer tempatan seperti Azlan Abu Hassan...... Fauzi Marzuki..... Audi Mok..... Aizat dan yg lain jugak dan yg paling penting....... aku nak sgt Riz berkerjasama dgn pengetua masa AF dulu..... Ramli MS. Suke dgn cabaran yg tuan pengetua nie dok bagi kat Riz masa kat AF dulu walopun selalu buat aku kecut2 perut risokan persembahan Riz. Pasti kalo mereka berkerjasama dlm sebuah album lagi gempak kan. Apa2pun gud luck utk Riz....... harap album nie bukan yg pertama & terakhir. Kejayaan hanya utk org yg terus berusaha & tidak mudah berpuashati dgn segala yg telah dicapai hari nie.

oh ya.......... thanks Riz atas ingatan utk pepari yg turut dimuatkan dlm dedikasi Riz dlm album Bermula Semula..... sebagai sorang yg pernah memeriahkan thread pepari kat cari...... ai tumpang hepi & bangga atas ingatan awak..... huhu (prasan Riz baca blog nie)

No comments: