Lagenda Budak Setan The Series Slideshow

Friday, March 7, 2008

Jom jom undi

8 Mac 2008 hari penting untuk negara kita Malaysia. Apa lagi..... sapa2 yg dah daftar tu gi la undi. Time ni la time yg paling bagus untuk kita memilih sapa yg paling layak jadi pemimpin kita. Jgn dok pom prang je tapi bile time undi, usahkan muka.... bayang pun tak nampak. Aku..... hmmmm..... aku mmg gi undi. Esok pagi2 lagi aku akan gi bertolak ke kampung untuk mengundi. First time aku dok undi kat kpg aku. Excited la plak. Dulu2 aku undi kat kl. Jadi bile dah pindah balik perak ni.... so aku rasa undi kat kampung lagi elok. Tak tau la aku.... kot2 aku ni tergolong dalam pengundi hantu cam org dok heboh tu. Tapi mmg demi Allah... aku tak undi hantu.... tapi aku undi orang je. Ye la.... tak kan le, aku nak pilih hantu jadi pemimpin. Tgk citer hantu pun dah seram, lagi le kalo nampak hantu2 keluar kat kubur nak gi berkempen. Harus lari lintang pukang. Kalo kat rumah lak.... harus le rasa tak cukup kain gebar. Tutup kepala, rasa kaki nampak, tutup kaki, rasa nampak pinggul... ceh sopannya. Guna perkataan pinggul segala. ngehngehngeh.... Apa2 pun undi jgn tak undi. Tgk aku... 3 minggu berturut-turut terpaksa gak walopun penat, aku tetap balik kampung. 2 minggu lepas, aku balik kpg pasal anak sedara aku nak kawin. Dan minggu ni pulak pasal nak mengundi. Semangat keMalaysiaan aku mmg tinggi. Ye la.... aku selalu gak dok sembang dan dgr citer apak aku pasal zaman dulu2 punya citer. Lagi pun aku dpt tahu, suami pertama arwah mak aku... mati dibunuh komunis...masa tu mak aku tgh ngandung anak pertama. Bayangkan... betapa sengsaranya hidup mak aku time tu. Pastu pasal citer apak aku dok berperang dgn komunis kat hutan zaman dulu2 malah apak ada citer bagaimana kawan sepasukan masa die jadi askar dulu mati ditembak komunis depan mata die. Macam2 sebenornye citer apak. Itu belum lagi citer zaman aku kecik2 bile balik kpg sethn sekali.... masa tu kampung aku tak de kemudahan api dan air. Guna lampu pelita nak bagi terang, pastu esok paginya lubang hidung hitam. hehehe. Dan ada gak guna lampu kabaid tapi bau busuk kabaid tu mmg aku tak tahan. Oh ya.... cakap pasal lampu pelita. Lampu tu la yang telah meragut nyawa arwah opah aku. Masa tu die tinggal sorang kat kampung dan tgh demam. Tak tau camne, lampu pelita tu tumbang.... mungkin sebab opah menggigil demam lalu terkena lampu pelita tu dan api lampu tu telah bakar opah dan rumah opah sampai rentung. hmmm.... alfatihah utk opah. Lagi satu, aku pun penah gak hampir dibakar dek lampu pelita. Masa tu tgk dok masak dgn anak sedara yg mmg lebih kurang sebaya aku je kat dapor. Biasa le budak2 time tu... sambil masak sambil sembang.Entah camne... masa tgh masak tu, aku tak sedar api pelita dah bakar baju yg aku pakai. Pastu bile rasa hangat, aku terus jerit. Apak aku terus je dtg & angkat air dlm baldi dan simbah kat aku. Basah lenjun time tu. hehehe. Nasib baik. Kalo tak... aku mesti ikut jejak arwah opah aku tu. Bercakap pasal air perigi pulak... aku ada kenangan mandi air perigi dgn anak sedara aku masa kecik. Dalam oooo perigi tu. Tah camne masa kami mandi tu, anak sedara aku tiba2 terjatuh kat dlm perigi tu. Terkejut betul aku time tu. Nasib baik la, aku sempat sambar tangan die dan tarik naik ke darat. Aku demam pastu sebab terkejut tapi anak sedara aku ok je. Tak patut betul. Cerita2 lain ttg air perigi...... pasal cerita org kampung dok gelak kat aku bile tgk aku angkut air perigi utk buat minum dan masak. Apataknya... aku bukan reti. Lagi pun masa tu kecik lagi & balik kpg pun setahun sekali.. tak larat nak angkut air. Sampai baldi pecah dan aku basah lenjun. Pastu kena marah dek mak pasal bagi baldi pecah.Kesian kat aku kan.
Apa2 pun semua citer2 tu membuatkan aku dpt membezakan masa dulu dan sekarang,kesusahan dahulu dan kesenangan sekarang. Memang aku bersyukur dan berbangga menjadi anak Malaysia.

No comments: