Lagenda Budak Setan The Series Slideshow

Saturday, February 21, 2009

Manusia adalah haiwan politik

Manusia adalah haiwan politik ~ ungkapan dari ahli falsafah Yunani, Aristotle yang jugak adalah anak didik Plato....... seorang ahli falsafah Yunani jugak nie jenuh gak ler aku nak faham. Apa kena lak ler manusia tu leh jadi haiwan...... ker haiwan yg berpolitik.....isk....isk.... memacam. Kdg2 ahli2 falsafah nie mmg otak giler sikit. Member aku yg pernah baca salah satu buku si Aristotle nie tulis....... kata die.....mmg best buku die........ apa yg die tulis tu secara logik akal.... ia masih releven dgn situasi semasa walopun buku tu punyer ler dah berkurun-kurun. Genius betul kan die nie. Teringin nak baca jugak salah satu buku die nanti. Tapi bukan skrg ler. Biler???? Entoh ler. Hmmm..... bercakap balik pasal manusia adalah haiwan politik nie kan....... tetiba kan..... aku rasakan..... aku cam dah jumpe ler jawapan die......nak tau ke apa die........errrr....... nak bagitau ke edak.......nak bagitau ke edak...... ish..... cukup ler aku cakap....... melihat kpd senario politik skrg........ tetiba jer aku rasa cam dah jumpe jawapan kpd ungkapan tu....... siapakah haiwan2 itu.......... lu fikir la sendiri. Jawapan yg ada kat aku......... mampu buat aku tersengih...... ketawa..... senyum..... gelak..... nak nangis pun ada. Apa nak buat kan.......


bila masing2 rasa mereka hebat

bila masing2 rasa mereka jaguh

bila masing2 rasa mereka terbaik

bila masing2 rasa mereka sempurna

biarkan........ biarkan.......

biarkan si luncai terjun bersama-sama labunya


**** sori ler uols, kalo ade lak yg tersinggung gan tulisan aku. Nak tahu.... aku nie sebenonyer bukan jenis yg cakap lepas tapi biler aku dah bercakap......... bermakna aku rasa sesuatu itu tlh melebihi limit.... & aku akan menjadi cam bom atom. Itu kata kawan aku ttg aku & aku rasa apa yg die cakap tu betul. Ya........ aku mengaku..... itu salah satu perangai buruk aku coz aku sedar aku bukan manusia sempurna itu. Apa2 pun insyaAllah..... aku akan cuba perbaiki diri aku.

No comments: